400 milyon dolarlık soru: Türkiye’nin yangın uçakları nerede?

Türkiye her yaz aynı kabusu yaşıyor. İklim krizinin körüklediği orman yangınları, sadece ağaçları değil; anıları, evleri, hatta geleceğimizi kül ediyor.

2023’te büyük bir fırsat doğdu. Dünya Bankası, Türkiye’nin yangınlarla mücadele kapasitesini güçlendirmek için tam 400 milyon dolarlık destek paketini onayladı. Bu, alevlere karşı elimizi güçlendirecek bir can simidiydi. Üzerinden koca 2 sene geçti.

Peki bu devasa kaynak neye dönüştü? Sadece bu para ile dünyanın en etkili yangın söndürme uçaklarından yüzlercesi filoya katılabilirdi.

Dünya Bankası’nın 400 milyon dolarlık desteğiyle yalnızca AT-802 FireBoss amfibik yangın söndürme uçaklarından en az 195, en fazla 444 adet alınabilirdi. Ama kayıtlara göre, 2025 için alımı süren sadece 20 uçak var. Yüzlerce uçağın potansiyeli varken neden bu kadar az? Üstelik mevcut filonun büyük bölümü hâlâ kiralık.

Yetkililer, bütçenin yalnızca uçak alımına gitmediğini, pilot eğitimi, bakım ve altyapıya da dağıtıldığını söylüyor. Orman Mühendisleri Odası Başkanı’nın “Sezonluk hava filosu yeterli” çıkışı ise tartışma yarattı. Tüm bu tabloya rağmen Orman Mühendisleri Odası Başkanı Hasan Türkyılmaz’ın “Sadece yangın sezonunda kullanılacak bir hava filosu yapmaya gerek yok” diyerek ormanlarımızın yanmasına ‘sezonluk’ dedi.

Oysa iklim değişikliği yüzünden artık “yangın sezonu” kavramı anlamını yitirdi. Bu yaklaşım bilimsellikten uzak bir söylemden başkası değil.

Uzmanlar Sorun sadece havada değil diye uyarıyor. Yetersiz eğitim, eksik donanımla yangınlara müdahale eden orman işçileri, yangınla mücadelede bütüncül strateji eksikliğini gösteriyor.

Binlerce hektar orman, milyonlarca canlının yaşam alanı, vatandaşların hayatı söz konusuyken; var olan kaynakları en etkin şekilde kullanmamak, yangınlara karşı pamukla korunmaya çalışmakla eşdeğer.

Yatırımdan kaçınmak, uzun vadede daha ağır bedeller ödemek demek.

Türkiye, yangınlarla mücadelede stratejik, kapsamlı ve sürdürülebilir adımlar atmak zorunda. Aksi takdirde, her yangın sezonunda ağır bilançolarla yüzleşmeye devam edeceğiz.

Bu sadece orman meselesi değil, ülkenin geleceğinin meselesidir. Tabi o kaynakları maden işletmelerine açmayacaksanız…

Related Posts

Dev bankadan Türkiye kararı: ‘Birleştirme’ hamlesi

Dünyanın en büyük bankası ICBC, Türkiye’deki operasyonları için şube kapatma ve birleştirme operasyonuna gidileceğini duyurdu.

Pringles Türkiye’ye geri döndü: Fiyatı dudak uçuklattı!

Bir süre önce Türkiye pazarından çekilen dünyaca ünlü cips markası Pringles, yeniden raflarda yerini aldı. Ancak ürünün 330 TL’lik satış fiyatı, sosyal medyada büyük tartışma yarattı. Tüketiciler, ABD’de 1,87 dolara, Avrupa ülkelerinde ise 2 ila 4 …

Memur ve emekliler için kritik saat belli oldu

Milyonlarca memur ve memur emeklisi, sözleşmeli personeli ilgilendiren zamlara ilişkin olarak yeni aşamaya geçildi. Sendikaların ortaya koyduğu zam teklifleri hükümet tarafından değerlendirilip zam teklifinin verilmesi gerekecek. Hükümet tarafı zam …

En uygun fiyatlı SUV arabalar belli oldu: İşte güncel fiyatlar

Yerden yüksek yapısı sayesinde sürücülere daha iyi görüş imkânı sunan SUV araçlar, geniş iç hacimleriyle de öne çıkıyor. Özellikle kalabalık ailelerin tercih listesinde üst sıralarda yer alıyor. İşte, en ucuz SUV modeller… Lexus LBX 2 milyon 530 …

Borsa yeni haftaya pozitif başladı

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, haftanın ilk işlem gününü 65,69 puan artışla 11.038,32 seviyesinden tamamladı. Güne 11.041,31 puandan başlayan endeks, gün içinde en düşük 11.004,74, en yüksek 11.090,19 puanı gördü. Böylece endeks, önceki kapanışa …

Türkiye’nin genç kağıt firması mali darboğaza girdi

Türkiye’nin genç sanayi firmalarından Konil Kağıt, girdiği finansal krizi aşamayarak konkordato ilan etti.

vozol puff